Zawieszenie zajęć – krok po kroku
Lp. | Krok | Objaśnienie |
1. | Dyrektor stwierdza wystąpienie zagrożenia dla zdrowia uczniów ze względu na aktualną sytuację epidemiczną na terenie, na którym zlokalizowana jest szkoła. | Żaden przepis takiego zagrożenia nie definiuje. Ocena w tym zakresie należy do dyrektora.
Przykładowo:
Jak wskazuje MEN: „Informacja do sanepidu o zachorowaniu wśród uczniów lub personelu, może pochodzić od lekarza, ale – w zależności od sytuacji – również od rodziców lub pełnoletniego ucznia, dyrektora szkoły, placówki lub innych pracowników szkoły, którzy uzyskali informację o zachorowaniu. Informacja taka podlega weryfikacji i ocenie ryzyka przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Przeprowadza on dochodzenie epidemiologiczne, a następnie, w razie potrzeby, podejmuje czynności, które mają na celu zapobieganie szerzeniu się zakażeń i zachorowań.” Zalecam działanie ze szczególnie posuniętą ostrożnością i inicjowanie procedury zawieszenia nawet w przypadku, gdy sam dyrektor ma wątpliwości co do jej zasadności. W ten sposób dyrektor może zyskać szansę na uwolnienie się od ewentualnej odpowiedzialności prawnej, jeżeli wykaże, że uczynił wszystko, co w jego mocy, by zapobiec zagrożeniu. Uwaga! Sam fakt, że szkoła znajduje się w tzw. strefie żółtej lub czerwonej nie oznacza automatycznego przejścia na kształcenie zdalne |
2. | Dyrektor zwraca się z zapytaniem do właściwego Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o opinię w przedmiocie częściowego lub całkowitego zawieszenia zajęć. | Zapytanie może zostać złożone w formie:
W zapytaniu, niezależnie od przyjętej formy, należy:
Jeżeli opinia została uzyskana również w formie ustnej, wówczas jej uzyskanie należy potwierdzić w formie protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób. Przejście na inną formę kształcenia będzie możliwe jedynie w przypadku uzyskania pozytywnej opinii Sanepidu. |
3. | Dyrektor zwraca się z zapytaniem do organu prowadzącego o zgodę przedmiocie częściowego lub całkowitego zawieszenia zajęć. | Zapytanie może zostać złożone w formie:
Organ prowadzący może udzielić zgody w tej samej formie. Jeżeli opinia została uzyskana również w formie ustnej, wówczas jej uzyskanie należy potwierdzić w formie protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób. Dyrektor nie musi konsultować tej kwestii z innymi organami szkoły np.:
|
4. | Dyrektor podejmuje decyzję w sprawie zawieszenia | Nie jest to decyzja administracyjna lecz realizacja uprawnień kierowniczych dyrektora. Forma zależy tu od rozwiązań przyjętych w statucie. W praktyce najczęściej stosuje się tu zarządzenia.
W decyzji należy wskazać:
Dla celów dowodowych decyzję najlepiej podjąć w formie pisemnej. |
5. | Dyrektor zawiadamia o zawieszeniu. | Zawiadomienie powinno być przekazane kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu.
Ewentualnie to organ prowadzący może zawiadomić kuratora oświaty. W zawiadomieniu należy wskazać również o tym, czy będzie realizowane zdalne kształcenie czy też inny rodzaj kształcenia. |