Szkolny Konkurs Matematyczno-Fizyczny – edycja 2024

Szkolny Konkurs Matematyczno-Fizyczny – edycja 2024

1. W konkursie biorą udział uczniowie klas IV – VIII.
2. Konkurs składa się z dwóch etapów – eliminacji oraz finału.
3. W eliminacjach oraz finale uczestnicy będą rozwiązywać zadania z podanego zakresu materiału z matematyki – klasy IV – VI, z matematyki i fizyki – klasy VII i VIII.
4. Tematyka zadań będzie dostosowana do materiału realizowanego w poszczególnych klasach.
5. Klasyfikacja uczniów będzie odrębna dla każdego poziomu klasowego.
6. Do finału przechodzi z każdego poziomu klasowego 6 uczniów z najwyższym wynikiem eliminacji.
7. Wynik końcowy uczestnika jest sumą punktów uzyskanych w eliminacjach i finale.
8. Dla najlepszych uczestników przewidziane są dyplomy i nagrody rzeczowe.
9. Terminarz konkursu:

Zgłaszanie uczestników do 22 kwietnia 2024
Eliminacje – kwiecień 2024
Finał – maj 2024
Uroczyste podsumowanie konkursu wręczenie dyplomów i nagród – czerwiec.

Zakres materiału konkursu „Konkursu Matematyczno – Fizycznego ”

Matematyka

Klasa IV

Liczby naturalne
1. Oś liczbowa
2. Jak zapisujemy liczby
3. Mnożenie i dzielenie „po kawałku”
4. Podnoszenie do potęgi drugiej i do potęgi trzeciej
5. Podzielność przez 10, przez 5 i przez 2
6. Podzielność przez 9 i przez 3
7. Dzielenie z resztą
8. Kolejność wykonywania działań
9. Mnożenie i dzielenie liczb z zerami na końcu
10. Szacowanie
11. Zegary
12. Kalendarz
13. Działania pisemne
14. Zadania tekstowe

Figury geometryczne
1. Proste, odcinki i punkty
2. Mierzenie
3. Prostokąty i kwadraty
4. Wielokąty
5. Różne jednostki długości
6. Obwód wielokąta
7. Figury symetryczne
8. Koła i okręgi
9. Skala
10. Mapa

Ułamki zwykłe
1. Ułamek jako część całości
2. Porównywanie niektórych ułamków
3. Skracanie i rozszerzanie ułamków
4. Liczby mieszane
5. Ułamek jako iloraz
6. Dodawanie i odejmowanie ułamków
7. Mnożenie ułamków przez liczbę naturalną

Ułamki dziesiętne (do finału)
1. Ułamek dziesiętny
2. Porównywanie ułamków dziesiętnych
3. Zamiana ułamków
4. Dodawanie ułamków dziesiętnych
5. Odejmowanie ułamków dziesiętnych
6. Mnożenie i dzielenie przez 10, 100, 1000…

Klasa V

Liczby naturalne
1. Działania pamięciowe
2. Potęgowanie
3. Kolejność wykonywania działań
4. Cyfry rzymskie
5. Obliczenia przybliżone
6. Działania pisemne
7. Dzielenie i podzielność
8. Liczby pierwsze i liczby złożone

Figury geometryczne
1. Płaszczyzna, proste i półproste
2. Kąty. Rodzaje kątów
3. Rodzaje i własności trójkątów
4. Wysokość trójkąta
5. Równoległoboki
6. Wysokość równoległoboku
7. Trapezy
8. Klasyfikacja czworokątów

Ułamki zwykłe
1. Ułamek jako część i jako iloraz
2. Rozszerzanie i skracanie ułamków
3. Dodawanie i odejmowanie
4. Mnożenie ułamka przez liczbę naturalną. Ułamek liczby
5. Mnożenie ułamków
6. Odwrotności liczb
7. Dzielenie ułamków
8. Działania na ułamkach

Ułamki dziesiętne
1. Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych
2. Mnożenie ułamków dziesiętnych
3. Dzielenie ułamków dziesiętnych
4. Zamiana jednostek

Pola figur
1. Pole równoległoboku i rombu
2. Pole trójkąta
3. Pole trapezu
4. Różne jednostki pola

Matematyka i my (do finału)
1. Kalendarz i zegar
2. Miary, wagi i pieniądze
3. Średnia arytmetyczna
4. Liczby dodatnie i ujemne
5. Dodawanie liczb całkowitych
6. O ile różnią się liczby

Klasa VI

Liczby całkowite
1. Działania na liczbach całkowitych
2. Własności działań na liczbach całkowitych

Działania na liczbach
1. Dzielniki i wielokrotności
2. Ułamki zwykłe i dziesiętne
3. Zaokrąglanie ułamków dziesiętnych. Ułamki okresowe
4. Ułamek liczby
5. Działania na liczbach całkowitych i ułamkach (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie i potęgowanie
6. Kolejność wykonywania działań

Figury na płaszczyźnie
1. Okrąg i koło. Odległość punktu od prostej
2. Kąty
3. Trójkąty
4. Czworokąty
5. Pola czworokątów
6. Figury na kratce

Równania
1. Sprawdzanie czy liczba jest rozwiązaniem równania
2. Rozwiązywanie prostych równań
3. Rozwiązywanie trudniejszych równań
4. Zadania tekstowe

Bryły
1. Bryły i ich objętość
2. Zamiana jednostek
3. Siatki brył
4. Pole powierzchni bryły

Matematyka i my (do finału)
1. Tabele
2. Diagramy i wykresy
3. Procenty
4. Prędkość, droga, czas
5. Korzystanie ze wzorów
6. Plan, mapa i skala

Klasa VII

Proporcjonalność i procenty
1. Proporcjonalność prosta
2. Ułamek liczby
3. Obliczanie procentu danej liczby
4. Wyznaczanie liczby, gdy dany jest jej procent
5. ile procent więcej, o ile procent mniej
6. Obliczenia procentowe

Potęgi
1. Potęga o wykładniku naturalnym
2. Potęgi o tych samych podstawach
3. Własności potęgowania
4. Obliczenia w notacji wykładniczej

Pierwiastki
1. Pierwiastek kwadratowy
2. Szacowanie pierwiastków
3. Własności pierwiastkowania
4. Pierwiastek trzeciego stopnia
5. Działania na pierwiastkach
6. Działania na potęgach i pierwiastkach

Wyrażenia algebraiczne
1. Opuszczanie nawiasów
2. Porządkowanie wyrazów w sumach algebraicznych
3. Wyrażenia algebraiczne i procenty

Równania
1. Rozwiązywanie równań
2. Zadania tekstowe
3. Zadania tekstowe z procentami
4. Przekształcanie wzorów

Trójkąty prostokątne
1. Twierdzenie Pitagorasa
2. Kwadrat i jego połowa
3. Trójkąt równoboczny i jego połowa

Układ współrzędnych (do finału)
1. Geometria kartki w kratkę
2. Punkty w układzie współrzędnych
3. Długości i pola w układzie współrzędnych
4. Odcinki w układzie współrzędnych

Klasa VIII

Liczby wymierne
1. Działania na liczbach całkowitych
2. Działania na ułamkach zwykłych
3. Działania na ułamkach dziesiętnych

Praktyczna matematyka
1. Kalendarz i zegar
2. Miary, wagi i pieniądze
3. Prędkość, droga, czas
4. Korzystanie ze wzorów
5. Plan, mapa i skala

Procenty
1. Proporcjonalność prosta
2. Ułamek liczby
3. Obliczanie procentu danej liczby
4. Wyznaczanie liczby, gdy dany jest jej procent
5. ile procent więcej, o ile procent mniej
6. Obliczenia procentowe

Potęgi
1. Potęga o wykładniku naturalnym
2. Potęgi o tych samych podstawach
3. Własności potęgowania
4. Obliczenia w notacji wykładniczej

Pierwiastki
1. Pierwiastek kwadratowy
2. Szacowanie pierwiastków
3. Własności pierwiastkowania
4. Pierwiastek trzeciego stopnia
5. Działania na pierwiastkach
6. Działania na potęgach i pierwiastkach

Wyrażenia algebraiczne i równania
1. Opuszczanie nawiasów
2. Porządkowanie wyrazów w sumach algebraicznych
3. Wyrażenia algebraiczne i procenty
4. Rozwiązywanie równań
5. Zadania tekstowe
6. Zadania tekstowe z procentami
7. Przekształcanie wzorów

Figury płaskie
1. Własności trójkątów i czworokątów
2. Pola trójkątów i czworokątów
3. Twierdzenie Pitagorasa

Bryły
1. Graniastosłupy
2. Objętość graniastosłupa
3. Pole powierzchni graniastosłupa
4. Ostrosłupy
5. Objętość ostrosłupa
6. Pole powierzchni ostrosłupa
7. Graniastosłupy i ostrosłupy

Statystyka i prawdopodobieństwo
1. Diagramy i wykresy
2. Średnia arytmetyczna
3. Proste doświadczenia losowe

Fizyka
1) Budowa i właściwości materii.
2) Hydrostatyka i aerostatyka.
3) Kinematyka i dynamika.
4) Praca, moc, energia.
5) Elektryczność – tylko klasa 8.

Świąteczne życzenia z naszej Szkoły

Świąteczne życzenia z naszej Szkoły

Składamy Wam wielkanocne życzenia pełne radości, miłości i nadziei! Niech te święta przyniosą Wam wiele szczęścia i wspaniałych chwil w gronie najbliższych. Wesołego Alleluja, życzą Uczniowie, Dyrekcja, Nauczyciele oraz Pracownicy Obsługowi Szkoły Podstawowej nr 1!

Alleluja!

Konkurs gminny Rajcza Różnorodna

Konkurs gminny Rajcza Różnorodna

Nasza szkoła brała udział w konkursie gminnym Rajcza Różnorodna i zrealizowała projekt pn. „Rajcza walcząca”. Dziękujemy wszystkim za pomoc w realizacji naszych działań. Praca naszych uczniów będzie dostępna wkrótce na osobnej stronie.

Tydzień pełny niespodzianek

Tydzień pełny niespodzianek

W dniach 18 marca do 22 marca w naszej szkole obchodzony był Szalony Tydzień. W trakcie 5 dni uczniowie mieli możliwość zaprezentowania swojej kreatywności, wyobraźni oraz poczucia humoru.

Szalony Tydzień rozpoczął się Dniem bez plecaka. Uczniowie przychodzili do szkoły z reklamówkami, pudełkami oraz innymi przedmiotami zastępującymi szkolny tornister. Wśród najbardziej pomysłowych sposobów na przechowanie książek znalazł się kosz na pranie, transportery dla zwierząt, garnek a nawet kosz sklepowy! Wtorek był dniem na opak – czy dziewczyna czy też chłopak chodzili w ubraniach na opak! Niektórzy zdecydowali się na przełożenie całej garderoby na lewą stronę – od stóp do głów! Dzień zdrowia czyli środa powitała nas piękną pogodą, niektóre klasy udały się na spacer z tej okazji, a głównym zadaniem było ubranie się w kolorze ulubionego owocu lub warzywa! Było kolorowo, radośnie a po naszej szkole przechadzały się arbuzy, banany, truskawki, papryki oraz sałaty! Czwartek był szczególnym dniem, ponieważ obchodziliśmy Dzień Kolorowej Skarpetki – Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa oraz Pierwszy Dzień Wiosny. Uczniowie na znak solidarności z osobami z Zespołem Downa założyli kolorowe skarpetki nie do pary. Wiosnę powitały młodsze klasy, które z marzanną udały się do parku aby przegonić zimę! Ostatnim dniem Szalonego Tygodnia był Dzień na Szalono obchodzony w piątek. Zadaniem uczniów było zrobienie szalonej fryzury, makijażu lub założenie czegoś nietuzinkowego! W tym dniu w szkole pojawili się nowi Dyrektorzy oraz nowa Pani Wicedyrektor! Uczniowie założyli peruki, czapki, kaski motorowe, zrobili zabawne makijaże oraz fryzury!

Cieszymy się z pozytywnego odbioru Szalonego Tygodnia:) Dziękujemy za ogromne zaangażowanie oraz kreatywność. Mamy nadzieję, że ta inicjatywa pozwoliła na chwilę wytchnienia od monotonni i i pokazała, że szkoła może być miejscem, w którym oprócz nauki, znajdzie się również czas na dobrą zabawę!

Szczegóły i zdjęcia na naszej stronie:
https://www.facebook.com/SzkolaRajcza/

Nabór do klas pierwszych na rok szkolny 2024/2025

Nabór do klas pierwszych na rok szkolny 2024/2025

Szanowni Rodzice.

W związku z ogłoszeniem przez Gminę Rajcza zasad naboru uczniów do klas pierwszych szkół i przedszkoli już od 1 marca 2024 rozpoczniemy przyjmowanie wniosków o zapisanie dzieci do Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera w Rajczy na rok szkolny 2024/2025.

Link do dokumentu:

KARTA ZGŁOSZENIA DZIECKA DO KLASY I

 

Zarządzenie Wójta Gminy Rajcza

https://rajcza.pl/zarzadzenie-wojta-w-sprawie-rekrutacji-do-szkol-i-przedszkoli/

 

Poradnik bezpiecznego wypoczynku 2023/2024

Poradnik bezpiecznego wypoczynku 2023/2024

Przed rozpoczęciem ferii Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęca do zapoznania się z „Poradnikiem bezpiecznego wypoczynku” oraz sprawdzenia wiarygodności organizatora za pośrednictwem bazy danych o wypoczynku.

Pobierz poradnik.

Rodzicu, o tym musisz pamiętać!

Organizator wypoczynku (kolonii, obozu) musi zgłosić wyjazd do właściwego (ze względu na siedzibę organizatora) kuratorium oświaty.

Z uwagi na bezpieczeństwo dzieci w zgłoszeniu ma obowiązek podać m.in. dane dotyczące miejsca wypoczynku i rodzaju zakwaterowania, liczby uczestników, zatrudnionej kadry oraz programu pracy z dziećmi. Musi również zapewnić dostęp do opieki medycznej.

Dzięki temu wizytatorzy mogą kontrolować miejsca wypoczynku dzieci i młodzieży. Podobne kontrole może przeprowadzić straż pożarna i sanepid (zarówno przed rozpoczęciem wypoczynku, jak również w czasie jego trwania).

Rodzic, aby czuć się spokojnym o bezpieczeństwo swojego dziecka, przed wykupieniem turnusu, może sprawdzić organizatora (czy zgłosił do kuratora oświaty wypoczynek) w specjalnie utworzonej wyszukiwarce bazie wypoczynku, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej www.wypoczynek.men.gov.pl

Znajdują się w niej wszystkie legalnie organizowane w kraju i za granicą obozy, kolonie, półkolonie i inne formy zorganizowanego wypoczynku.

W bazie wypoczynku znajdują się wszystkie legalnie organizowane w kraju i za granicą obozy, kolonie, półkolonie i inne formy zorganizowanego wypoczynku.

Rodzic z bazy wypoczynku dowie się wszystkiego o organizatorze, pozna m.in. jego adres, numer telefonu, e-mail, termin oraz adres lokalizacji wypoczynku. Dzięki bazie informacje o zgłoszonych wypoczynkach przesyłane są do właściwych miejscowo służb sprawujących nadzór nad wypoczynkiem (straż pożarna, sanepid).

Każdy organizator posiada możliwość wydruku ze swojego konta w bazie wypoczynku potwierdzenia zgłoszenia danego wypoczynku, które powinien przekazać rodzicom uczestnika.

W przypadku braku danego wypoczynku w bazie wypoczynku informację, czy organizator podejmował próby zgłoszenia wypoczynku oraz o powodach ewentualnej odmowy kuratora oświaty o wpisie danego wypoczynku do publicznej bazy wypoczynku, informacji może udzielić kuratorium oświaty, w którym organizator miał obowiązek dokonania zgłoszenia wypoczynku.

Bezpieczna opieka

Każdy organizator jest zobowiązany m.in. do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku oraz zatrudnienia wykwalifikowanej kadry sprawującej właściwą opiekę wychowawczą.

Kierownikiem wypoczynku może być osoba, która spełnia łącznie poniższe warunki:

  • posiada zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego,
  • jest pełnoletnia,
  • ma co najmniej średnie wykształcenie (nie dotyczy czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję kierownika w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie),
  • ma zaświadczenie o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku (nie dotyczy osób zajmujących stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza),
  • posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczo-wychowawczych uzyskane w okresie ostatnich 15 lat (nie dotyczy nauczycieli, instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza).

Wychowawcą wypoczynku może zostać osoba, która spełnia łącznie poniższe warunki:

  • posiada zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego,
  • jest pełnoletnia,
  • ma co najmniej średnie wykształcenie (nie dotyczy instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję wychowawcy w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie),
  • ukończyła kurs na wychowawcę wypoczynku (nie dotyczy nauczycieli, osób pracujących z dziećmi w placówkach wsparcia dziennego lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych, instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, trenerów i instruktorów sportu, którzy uzyskali tytuł przed 2013 r. oraz do 31 sierpnia 2017 r. przodowników turystyki kwalifikowanej i instruktorów Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego).

Rodzicu,

Wymagaj od organizatora, z którym wyjeżdża Twoje dziecko, aby przed wyjazdem podpisał umowę, przekazał wszystkie istotne informacje o wypoczynku i ewentualnych dodatkowych wymaganiach, w tym wydruk potwierdzenia zgłoszenia danego wypoczynku.

Nie zapomnij dokładnie wypełnić i przekazać organizatorowi wypoczynku Kartę kwalifikacyjną uczestnika wypoczynku Twojego dziecka.

Aby pomóc rodzicom, ale także dzieciom i młodzieży, w odpowiednim przygotowaniu się do wakacyjnych wyjazdów polecamy „Poradnik bezpiecznego wypoczynku”.

Spakuj dziecku odpowiedni bagaż

Przed samym wyjazdem bardzo ważne jest odpowiednie skompletowanie bagażu, tak by był on również dostosowany do możliwości dziecka. Zdarza się bowiem, że w pobliżu nie ma osoby, która pomoże nieść bagaż. Dobrze byłoby, gdyby był to jeden większy plecak, walizka lub torba, a dodatkowo niewielki plecak podręczny. Jeśli jest to wyjazd o charakterze sportowym, wymagany sprzęt (np. rower, rolki, narty) należy dobrać do warunków fizycznych i umiejętności dziecka. Zachęcamy wszystkich do pobrania listy rzeczy, jakie powinny się znaleźć w bagażu dziecka.

Niepokojące sygnały o przebiegu wypoczynku?

Jeśli do rodziców docierają niepokojące sygnały o okolicznościach, czy warunkach lub sytuacjach, np. na kolonii, należy zgłosić je przede wszystkim do kuratorium oświaty właściwego ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku. W zależności od problemu, jakiego dotyczą nieprawidłowości, rodzice mogą także powiadomić właściwą (zgodnie z miejscem wypoczynku) powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną, Państwową Straż Pożarną lub inne służby interwencyjne.

Masz pytania?

Zapraszamy również do odwiedzenia zakładki Pytania i odpowiedzi, w której umieszczono odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizacji i zgłaszania wypoczynku. Więcej informacji na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki w zakładce Wypoczynek oraz na stronach internetowych Kuratoriów Oświaty.

Polecamy także strony inne internetowe dedykowane wypoczynkowi.

W serwisie bezpiecznyautobus.gov.pl wpisując numer rejestracyjny pojazdu otrzymają Państwo bezpłatną informację, czy autokar, który zawiezie dziecko na wakacje ma aktualne badania techniczne i polisę ubezpieczeniową.

Warto odwiedzić stronę Ministerstwa Spraw Zagranicznych https://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych/.

Bezpłatna aplikację iPolak – niezbędnik w podróży, gdzie są m.in. aktualne ostrzeżenia dla podróżujących publikowane przez MSZ. Więcej informacji

Rejestracja wyjazdu za granicę przez bezpłatny serwis „Odyseusz”, https://odyseusz.msz.gov.pl/. Dzięki rejestracji służby konsularne będą wiedziały o pobycie osoby na terenie danego państwa i w razie konieczności będzie możliwy szybki kontakt, czy skuteczna pomoc.

Zaleca się organizatorom wypoczynku letniego, kierownikom wycieczek, wychowawcom i opiekunom dzieci i młodzieży, aby mieli ze sobą adresy polskich placówek dyplomatycznych i konsularnych wraz z telefonami kontaktowymi (dyżurnymi).

Zasady organizacji wypoczynku

Zasady organizacji wypoczynku określone są w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327, z późn. zm.)  oraz w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 5 kwietnia 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 452 z późn. zm.) zgodnie, z którymi organizator ma obowiązek zgłoszenia wypoczynku do bazy wypoczynku w kuratorium oświaty na terenie, którego posiada siedzibę. Ww. przepisy obowiązują wszystkich organizatorów wypoczynku dla dzieci i młodzieży.

W związku z zagrożeniem koronawirusem zawsze należy stosować się do komunikatów zamieszczonych na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego i Ministerstwa Zdrowia, które to Urzędy podejmują systemowe działania mające poprawić bezpieczeństwo zdrowotne w kraju, jak również informują o zmniejszaniu lub zwiększaniu restrykcji w zakresie różnych dziedzin gospodarki i życia obywateli, w tym wypoczynku i turystyki.

Materiały

Poradnik bezpiecznego wypoczynku – rok szkolny 2023/2024
Poradnik​_bezpiecznego​_wypoczynku​_2023-2024​_-​_zima.pdf 5.95MB
Co powinno znaleźć się w bagażu dziecka
lista​_rzeczy-2018-06.pdf 0.08MB
www.wypoczynek.men.gov.pl
www.bezpiecznyautobus.gov.pl
www.odyseusz.msz.gov.pl

Wycieczka do Oszczadnicy (Słowacja). Informacje

Wycieczka do Oszczadnicy (Słowacja). Informacje

Wycieczka do Oszczadnicy (Słowacja).

Wycieczka realizowana w ramach projektu: „Aktywna współpraca w zakresie ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego pogranicza PL-SK”, kod projektu: PLSK.01.01.00-SK-0114/17.
Program współpracy: Interreg V-A Polska-Słowacja dla 20 dzieci z Gminy Rajcza w wieku od 10 do 13 lat (klasy V-VIII szkoły podstawowej), który odbędzie się od środy 24.1.2024 do niedzieli 28.1.2024. Gmina Oszczadnica – Gmina Rajcza

Serdecznie dziękujemy za możliwość wyjazdu do Osczadnicy i wzajemne poznanie nowych parnerów naszej Szkoły. Mamy nadzieję na dalszą współpracę w przyszłości.

Do zobaczenia wkrótce!


Dzień 1 – środa 24/01/2024

W programie: film edukacyjny i wykład na temat ochrony przyrody w Domu Kultury, koordynacja kadry pedagogicznej SK i PL oraz programu edukacyjnego (spotkanie i wzajemne poznanie się), przejazd do Vreščovki, program edukacyjny w sali dydaktycznej w budynku.

Opiekunowie: Magdalena Kasztelnik, Karol Błasiak.


Dzień 2 – czwartek 25/01/2024

W programie: zwiedzanie muzeum w Krásnie nad Kysucou, Muzeum w Čadecu, zwiedzanie Čadców, przejazd do Vreščovki, program edukacyjny w sali dydaktycznej w budynku.

Opiekunowie: Karolina Gawron, Marek Ryłko


Dzień 3 – piątek 26/01/22024

W programie: wizyta w Snowparadise, tor saneczkowy (wyjazd kolejką Dedovka), przejazd do Vreščovki, program edukacyjny w sali dydaktycznej w budynku.

Opiekunowie: Magdalena Omyła, Karolina Iwanek


Dzień 4 – sobota (27/01/2024)

W programie: wizyta w Słowackim Zegarze Astronomicznym w Muzeum Vychylovka, przejazd do Vreščovki, program edukacyjny w sali dydaktycznej w budynku.

Opiekunowie: Alicja Przybyła, Mateusz Kąkol


Dzień 5 – niedziela (28/01/2024)

W programie: zwiedzanie Kalwarii Oščadnickiej, wizyta w Galerii Kysuckiej i warsztaty twórcze.

Opiekunowie: Magdalena Omyła, Mateusz Kąkol

Procedury ochrony małoletnich SP1 w Rajczy

Procedury ochrony małoletnich SP1 w Rajczy

Obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich wynika z art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Zgodnie z tym przepisem, standardy musi wprowadzić każdy organ zarządzający jednostką systemu oświaty, inną placówką: oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają, jednostką, w której przebywają lub mogą przebywać małoletni, podmiotem świadczącym usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego.

Czym są standardy ochrony małoletnich?

Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, to cztery zasady, których przyjęcie i wdrożenie sprawiają, że dana jednostka organizacyjna jest bezpieczna dla dzieci. Wdrożenie standardów oznacza, że każda zatrudniona osoba potrafi zidentyfikować sytuacje, w których bezpieczeństwo dziecka jest zagrożone. Każdy pracownik wie także, jakie działania podjąć, aby zapewnić dzieciom bezpieczeństwo.

Standard 1. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem: podmiot ustanowił i wdrożył politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem, polityka jest dostępna

Standard 2. Personel posiada wiedzę na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem: podmiot monitoruje, uczy i angażuje pracowników i współpracowników (w tym wolontariuszy) w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci,

Standard 3. Procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego: pomiot wypracował procedury i wyznaczył osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”.

Standard 4. Monitoring i okresowa weryfikacja: podmiot określił zasady i dokonuje okresowej weryfikacji zgodności przyjętych działań z przyjętymi standardami.

ZARZĄDZENIE NR 3/2024

DYREKTORA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1

  1. KS. JÓZEFA TISCHNERA W RAJCZY

 

Z DNIA 17 STYCZNIA 2024 ROKU

 

w sprawie wprowadzenia Standardów Ochrony Dzieci i Polityki Ochrony Dzieci w Szkole Podstawowej nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera w Rajczy.

 

Na podstawie art. 90 g ust. 1-11 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r.
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zmianami), Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) zarządzam,
co następuje:

  • 1
  1. Ustalam i wprowadzam do stosowania Standardy Ochrony Dzieci w Szkole Podstawowej nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera w Rajczy w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
  2. Ustalam i wprowadzam do stosowania Politykę Ochrony Dzieci w Szkole Podstawowej 1 im. Ks. Józefa Tischnera w Rajczy w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
  3. Integralnymi częściami Standardów Ochrony Dzieci w Szkole Podstawowej nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera w Rajczy są zasady i narzędzia opisane w załącznikach do Polityki Ochrony Dzieci tj.:
    • Zasady bezpiecznych relacji pracowników Szkoły Podstawowej nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera w Rajczy – załącznik nr 1;
    • Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników Szkoły Podstawowej nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera w Rajczy – załącznik nr 2;
    • Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Szkoły Podstawowej nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera w Rajczy – załącznik nr 3;
    • Kartę interwencji w przypadku powzięcia informacji o naruszeniu bezpieczeństwa ucznia Szkoły Podstawowej nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera w Rajczy – załącznik nr 4;
    • Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych ucznia w Szkoły Podstawowej nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera w Rajczy – załącznik nr 5;
    • Monitorowanie osiągania Standardów Ochrony Dzieci w Szkoły Podstawowej nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera w Rajczy – wzór ankiety do Polityki Ochrony Dzieci, o którym mowa w ust. 2. niniejszego zarządzenia – załącznik nr 6;
    • Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie – załącznik nr 7;
    • Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna – załącznik nr 8;
    • Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią, czyli taką, która nie ukończyła 17. roku życia – załącznik nr 9;
    • Tabela „Identyfikacja priorytetowych potrzeb informacyjnych i szkoleniowych” –załącznik 10.
    • 2
  4. Powołuję zespół odpowiedzialny za Politykę Ochrony Dzieci w Szkole:
  • pedagog szkolny, pedagog specjalny, psycholog;
  • wychowawcy klas;
  • bezpieczeństwo w sieci – szkolny Administrator Sieci Informatycznej.
  • 3

Wykonanie zarządzenia powierza się Dyrektorowi Szkoły i podmiotom wyszczególnionym
w § 2 niniejszego zarządzenia.

  • 4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Dyrektor

Szkoły Podstawowej nr 1 w Rajczy

Przydatne źródła informacji do wykorzystania podczas tworzenia standardów ochrony małoletnich w szkole i przedszkolu

Zespół odpowiedzialny za opracowanie standardów ochrony małoletnich może wspierać się informacjami zamieszczonymi w poniższych materiałach:

Pin It on Pinterest