Dziś dotarło do naszej Szkoły pierwszych 6 z 12 Ozobotów. To małe urządzenia, dzięki którym rozpoczniemy zajęcia „Robotyka z programowaniem”. Przeznaczone dla edukacji wczesnoszkolnej z powodzeniem mogą być wykorzystane na zajęciach w każdej klasie.
Czym są Ozoboty?
Robot Ozobot jest w ponad tysiącu polskich szkołach i dziesiątkach tysięcy szkół na całym świecie pomagając dzieciom zgłębiać tajniki świata robotów i programowania. Nauczyciele z powodzeniem wykorzystują go w edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej jak i na wyższych poziomach nauczania.
ROBOT
Ozobot BIT to mały, ale bardzo inteligentny robot do nauki programowania. Otwiera dzieciom drzwi do świata informatyki i edukacji STEAM (science, technology, engineeringg, art, maths). Uczy poprzez zabawę i doświadczenie, rozwija myślenie logiczne i algorytmiczne, przez co rozwija w dzieciach nawyki myślowe ułatwiające im funkcjonowanie we współczesnym świecie. Sprawdza się zarówno w zadaniach indywidualnych, jak i grupowych, realizowanych w klasie lekcyjnej. Z powodzeniem może być wykorzystywany na zajęciach przyrodniczych, matematycznych, artystycznych i innych.
PROGRAMUJ Z PUZZLAMI
Puzzle doskonale urozmaicają programowanie z Ozobotem. Można je wykorzystać zarówno w zadaniach offlinowych, jak i online na darmowej platformie OzoBlockly.pl. Dzięki wciągającej zabawie dzieci aktywnie uczą się podstaw programowania rozwijając przy tym kreatywność i logiczne myślenie. Zestaw 96 puzzli o różnych funkcjach (linie proste, zakręty, zawracanie, pauzy, itp.) pozwala na tworzenie skomplikowanych tras i pętli, które musi pokonać Ozobot. Puzzle to doskonałe narzędzie dydaktyczne służące rozwijaniu myślenia strategicznego, rywalizacji z przeciwnikami – grywalizację. Puzzle do Ozobota sprawdzają się zarówno w pracy samodzielnej jak zespołowej, co pozwala również na ćwiczenie kompetencji miękkich. Najmłodsi programiści układając trasy z puzzli ćwiczą precyzję ruchów, ćwiczą ruchy motoryki małej, przez co rozwijają sprawność palców dłoni.
PROGRAMUJ RYSUJĄC
Ozobot Bit nie ma dla siebie alternatywy w pracy z najmłodszymi dziećmi (w wieku od 5 lat). Robot zabiera dzieci w niesamowitą przygodę! Rysując trasy dla ozobotów i proste kolorowe kody dzieci w istocie programują zadania. To one decydują o tym, jak będzie się zachowywał robot! Wykonują w ten sposób swoje pierwsze zadania programistyczne, jednocześnie rozwijając inne uniwersalne kompetencje, takie jak myślenie algorytmiczne, szukanie optymalnych rozwiązań, kreatywność. Nie bez znaczenia jest poprawa motoryki dłoni i paluszków dziecka.
PROGRAMUJ W BLOCKLY
Ozobot Bit umożliwia płynne przejście od kodowania offline do kodowania przy pomocy tabletów lub monitorów komputerów. Dzieci w wieku od 8 lat bez problemu mogą zakodować sposób poruszania się i efekty świetlne OzoBot’a za pomocą tabletu lub ekranu monitora (bez żadnych kabli). Internetowy edytor wizualny OzoBlockly.pl oferuje pięć poziomów programowania, od nowicjusza do mistrza. Dzięki temu nadaje się zarówno dla początkujących, jak i bardziej doświadczonych programistów z gimnazjum czy liceum. Fakt, że dzieci tworzą swoje pierwsze programy, które następnie realizuje ozobot, jest wielką zmianą w sposobie „bawienia się” z robotami. OzoBlockly.pl bazuje na języku programowania blockly, który podobnie jak Scratch jest językiem wizualnym (blokowym).
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA – CZĘŚĆ I
Pakiet zawiera następujące scenariusze lekcji: 1. Nasza szkoła, nasza klasa, 2. Droga do szkoły, 3. Środki transportu, 4. Znaki drogowe, 5. Miasto z moich marzeń, 6. Podróż po najpiękniejszych miastach Polski, 7. Polska w Europie, 8. Figury geometryczne, 9. Wybierz działanie, 10. Mistrz mnożenia, 11. Ta sama baśń, różne zakończenia.
Razem prawie 100 stron materiałów z gotowymi kartami ćwiczeń. Dodatkowo do każdego zestawu dodajemy karty kodów, zawierające spis wszystkich rozkazów robota.
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA – CZĘŚĆ II
Pakiet zawiera następujące scenariusze lekcji: 1. Pory roku, 2. Dni tygodnia, 3. Układ Słoneczny, 4. Kosmiczna podróż, 5. Robot dyrygentem, 6. Instrumenty muzyczne, 7. Taniec robotów, 8. Zwierzęta gospodarskie, 9. Wycieczka do Zoo
Razem 70 stron materiałów z gotowymi kartami ćwiczeń. Pakiet zawiera kartę kodów zawierającą spis wszystkich rozkazów robota.
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA – CZĘŚĆ III
Pozycja stanowi doskonałą pomoc dydaktyczną dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, którzy pracują z Ozobotami oraz dedykowanymi im puzzlami. Praca z Ozobotami i puzzlami do Ozobota nie jest trudna, nie wymaga specjalnych przygotowań, a większość niezbędnych materiałów jest dostępna wraz ze scenariuszem konkretnych zajęć. Tematyka scenariuszy i proponowane sposoby realizowania aktywności są spójne z podstawą programową nauczania wczesnoszkolnego.
PAKIET ZAWIERA SCENARIUSZE LEKCJI
- Kolorowe węże,
- Szersze spojrzenie na świat,
- Nakazu, zakazu, informacyjne – poznajemy znaki drogowe,
- Pyszne, zdrowe, kolorowe,
- Co z chmur leci?,
- Przygotowania do zimy,
- Jak wygląda choinka?,
- Zakodowana zima,
- Ortografia łatwiejsza niż myślisz,
- Wędrówki ze zwierzętami,
- Wiosenna łąka,
- W poszukiwaniu skarbu,
Razem ponad 120 stron materiałów z gotowymi kartami ćwiczeń. Dodatkowo do każdego zestawu dodajemy karty kodów, zawierające spis wszystkich rozkazów robota.