Legitymacja szkolna na podstawie ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych jest zaklasyfikowana jako dokument publiczny kategorii trzeciej, który powinien posiadać odpowiednie zabezpieczenia, czego nie dało się osiągnąć, zachowując dotychczasową formę papierową.
O eLegitymacji piszemy tutaj: LINK
Informacje:
Jaki jest czas oczekiwania na eLegitymację?
Odpowiedź: Informacje będą opublikowane po otrzymaniu wiadomości z drukarni.
Jaki jest prawidłowy format zdjęć akceptowanych przez systemy Librus?
Odpowiedź: Aplikacja będzie akceptować pliki w formatach: JPEG i JPG zgodne z wytycznymi, dotyczącymi innych zdjęć stosowanych w dokumentach publicznych (gov.pl).
Czy nowe legitymacje należy wystawić wszystkim uczniom w szkole?
Odpowiedź: Nie. Nowe legitymacje należy wystawić tylko nowym uczniom szkoły oraz w przypadkach, gdy uczeń zgubi dotychczasową legitymacją lub konieczna jest jej wymiana. Zgodnie z par. 74 rozporządzenia z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków wszystkie legitymacje wydane przed 12 lipca 2024 r. zachowują swoją ważność do końca nauki w danej szkole.
Czy duplikaty powinny być wystawiane wg. nowych wytycznych? Czy duplikaty mają inny wzór?
Odpowiedź: Tak, duplikaty wydane po 12 lipca 2024 r. powinny zostać wydane zgodnie z nowymi wytycznymi tj. w postaci kart ID-1. Wcześniej wskazywane rozporządzenie (Dz.U. 2023 poz. 1120) nie podaje osobnych wzorów dla duplikatu legitymacji szkolnej.
Gdzie szkoła może kupić blankiety legitymacji/hologramy?
Odpowiedź: Szkoła powinna zakupić blankiety/hologramy legitymacji szkolnych od firm, które uzyskały upoważnienie Ministra Edukacji do pośredniczenia w sprzedaży blankietów i druków publicznych. Ich lista dostępna jest na stronie ministerstwa.
Jak przygotować duplikat legitymacji dla ucznia?
Odpowiedź: Przygotowanie duplikatu legitymacji będzie przebiegało analogicznie do przygotowania “pierwszej” legitymacji. Po uzyskaniu informacji od ucznia o zagubieniu legitymacji Pracownik sekretariatu będzie mógł oznaczyć dotychczasowy wpis o legitymacji w Rejestrze legitymacji odpowiednim statusem tj. zgubiona. Następnie będzie mógł wprowadzić nowy wpis o legitymacji dla ucznia z oznaczeniem: Duplikat. Pojawi się także możliwość wprowadzenia nowego zdjęcia dla ucznia. Po zebraniu wszystkich wymaganych danych należy przygotować eksport danych albo do pliku, albo do wybranej przez szkołę drukarni współpracującej z Librus, gdzie nowa legitymacja zostanie przygotowana.
Kto pokrywa koszty wydania legitymacji szkolnych i ich duplikatów?
Odpowiedź: W rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. 2023 poz. 1120) brak jest zmian odnośnie opłat za wydanie legitymacji. W związku z tym, tak jak dotychczas, koszt wydania legitymacji będzie leżeć po stronie szkoły. Opłata jest wnoszona przez ucznia/rodzica jedynie w przypadku wydania duplikatu legitymacji (§ 67 ww. rozporządzenia). Opłata ta równa jest kwocie opłaty skarbowej od poświadczenia własnoręczności podpisu.
Czy zdjęcie może zostać wgrane ze skanu? Uczniowie przynoszą nam zdjęcia papierowe.
Odpowiedź: Tak, pod warunkiem, że jakość skanu zdjęcia jest wysoka i spełnione zostaną warunki dotyczące zdjęć stosowanych w dokumentach publicznych (gov.pl).
Opracowano na podstawie: https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/e-legitymacje-zmiany-i-udogodnienia-w-systemach-librus)