Legitymacja szkolna na podstawie ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych jest zaklasyfikowana jako dokument publiczny kategorii trzeciej, który powinien posiadać odpowiednie zabezpieczenia, czego nie dało się osiągnąć, zachowując dotychczasową formę papierową.
Ważność zachowują legitymacje:
- wystawione przed wejściem w życie rozporządzenia – do czasu zakończenia przez ucznia kształcenia w danej szkole,
- które zostały wystawione do 12 lipca 2024 r. z zachowaniem przepisów przejściowych tj. w formie papierowej.
W związku z powyższym, nie ma obecnie konieczności wymiany legitymacji dla wszystkich uczniów w szkole – proces ten może zostać rozłożony w czasie.
INFORMACJE o eLegitymacji – LINK
Prosimy rodziców klas pierwszych o pilne dostarczenie fotografii uczniów w wersji elektronicznej zgodnie z wytycznymi w celu przygotowania legitymacji dla uczniów klas pierwszych 2024/2025 w SP1 w Rajczy lub dodanie samodzielne do systemu do dnai 20 września 2024.
Ze względu na brak konkretnych wytycznych odnośnie zdjęć do legitymacji szkolnych (przepisy tego dokładnie nie precyzują), stosowane są wytyczne odnośnie innych dokumentów państwowych, bazując na informacjach opublikowanych na stronie gov.pl.
Zdjęcia dodane do systemu przez rodziców będą podlegać weryfikacji. Pracownik sekretariatu po przejściu do podglądu zdjęcia będzie mógł zdecydować o jego zaakceptowaniu lub odrzuceniu. Po każdej zmianie statusu zdjęcia uczeń, rodzic, opiekun otrzymają automatyczną wiadomość systemową z informacją o jego zmianie.
Dodawanie zdjęć jest możliwe na cztery sposoby:
1. Dodanie zdjęcia przez pracownika sekretariatu
2. Wykorzystanie poprzedniego zdjęcia ucznia przez pracownika sekretariatu
3. Dodanie zdjęcia przez ucznia, rodzica czy opiekuna w aplikacji mobilnej Librus
4. Dodanie zdjęcia przez ucznia, rodzica lub opiekuna przez przeglądarkę internetową
4. Dodanie zdjęcia przez ucznia, rodzica lub opiekuna przez przeglądarkę internetową
Uczeń, rodzic lub opiekun mogą dodać również zdjęcie poprzez panel dostępny przez przeglądarkę internetową, czyli logując się do systemu LIBRUS Synergia. Panel został włączony wyłącznie w widoku alternatywnym, w związku z czym po zalogowaniu do Synergii, w pierwszej kolejności należy skorzystać z przycisku Widok alternatywny.
Następnie w menu znajdującym się z lewej strony użytkownik wybiera sekcję Kartoteka – Zdjęcie do legitymacji. Podobnie jak w przypadku aplikacji mobilnej, w widoku dostępne są informacje dla użytkownika, opisujące wymagania dla przesyłanego zdjęcia. Zaprezentowane są także przykładowe zdjęcia wykonane poprawnie i zgodne z wytycznymi, jak również przykłady nieprawidłowych zdjęć.
Po zapoznaniu się z wytycznymi użytkownik zaznacza wymagane oświadczenie o treści “Oświadczam, że zapoznałem/am się z powyższymi wytycznymi, a moje zdjęcie spełnia wszystkie wymogi” i korzysta z przycisku Przejdź dalej.
Na kolejnym etapie wskazuje zdjęcie, przeciągając i upuszczając plik w widocznym miejscu lub korzysta z opcji Wybierz plik z dysku, wskazując lokalizację pliku na dysku urządzenia.
Po załączeniu pliku, aplikacja umożliwi wykadrowanie zdjęcia oraz automatycznie zadba o odpowiednią kompresję.
Skorzystanie z przycisku Zapisz zdjęcie i przejdź dalej, spowoduje zapisanie skonfigurowanego zdjęcia oraz umożliwi przesłanie go do sekretariatu szkoły. Aplikacja za pomocą odpowiednich statusów umożliwia śledzenie procesu akceptacji zdjęcia po stronie szkoły.
W przypadku konieczności zmiany zdjęcia należy skorzystać z opcji Zmień zdjęcie, dostępnej w prawym górnym rogu ekranu.
Usuwanie zdjęć
Uczeń, rodzic lub opiekun mogą wysłać prośbę o usunięcie zdjęcia poprzez aplikację mobilną Librus albo poprzez panel dostępny przez przeglądarkę internetową (po zalogowaniu do systemu LIBRUS Synergia). Proces ten w obu przypadkach wygląda bardzo podobnie.
W przypadku aplikacji mobilnej, po przejściu do widoku Zdjęcia do legitymacji, użytkownik skorzysta z opcji Zgłoś prośbę o usunięcie zdjęcia.
W przypadku pytań prosimy o kontakt z sekretariatem szkoły.
W celu usunięcia zdjęcia z poziomu systemu LIBRUS Synergia wybiera sekcję Kartoteka – Zdjęcie do legitymacji i skorzysta z opcji Zgłoś prośbę o usunięcie zdjęcia.
W obu przypadkach po przesłaniu prośby o usunięcie zdjęcia pracownik sekretariatu zobaczy w nowym widoku zarządzania zdjęciami status zdjęcia Prośba o usunięcie.
Po przejściu do podglądu zdjęcia pracownik sekretariatu może zatwierdzić usunięcia zdjęcia lub odrzucić prośbę. W momencie zmiany statusu, do ucznia, rodzica i opiekuna zostanie wysłana wiadomość systemowa o jego zmianie.