List Ministra Edukacji Narodowej w rocznicę powstania Szarych Szeregów

List Ministra Edukacji Narodowej w rocznicę powstania Szarych Szeregów

Szanowni Państwo, Dyrektorzy Szkół, Nauczyciele,
Drodzy Uczniowie,

27 września to Dzień Polskiego Państwa Podziemnego. Data święta została wybrana nieprzypadkowo. 27 września 1939 r., w obliczu kapitulacji stolicy, powstała pierwsza konspiracyjna organizacja niepodległościowa – Służba Zwycięstwu Polski, która dała początek Polskiemu Państwu Podziemnemu. Był to fenomen na skalę światową, który nigdy i nigdzie nie miał odpowiednika. Struktury
Polskiego Państwa Podziemnego obejmowały nie tylko pion wojskowy, ale również
oświatę, kulturę czy wymiar sprawiedliwości.

Również 80 lat temu, 27 września 1939 roku, swoją działalność zainicjowały Szare Szeregi. Była to najliczniejsza młodzieżowa organizacja konspiracyjna, odwołująca się do tradycji harcerskich II Rzeczpospolitej. Harcerze i harcerki zgrupowani w „Szarych Szeregach” w różnoraki sposób i w różnorodnej formie stawiali opór okupantowi. Z przedwojennych organizacji harcerskich pochodzili
najdzielniejsi żołnierze Armii Krajowej. Ich heroizm i niezwykłą odwagę sportretował Aleksander Kamiński w Kamieniach na szaniec, przedstawiając bohaterskie czyny „Alka”, „Rudego” czy „Zośki”. Warto pamiętać, że wielu harcerzy w służbie Polsce złożyło najwyższą ofiarę, inni przez wiele lat po wojnie zmagali się z represjami komunistycznej władzy.

Spadkobiercami i kontynuatorami zarówno etosu harcerskiego, jak również tradycji patriotycznych są organizacje oraz stowarzyszenia harcerskie działające obecnie w naszym kraju. W istotny sposób wspierają one rozwój i wychowanie młodego człowieka. Harcerstwo uczy wierności wartościom i ideałom, a także gotowości do służenia Ojczyźnie. Pomaga kształtować postawy obywatelskie i prospołeczne. Bycie członkiem organizacji harcerskiej uczy solidarności, współpracy oraz odpowiedzialności za drugą osobę.

Przypominając o wartościach i ideałach, jakie wiążą się ze służbą harcerstwie, chciałabym zwrócić Państwa uwagę na działalność tych organizacji i stowarzyszeń. Jestem przekonany, że harcerstwo pomoże uczniom w lepszym przygotowaniu do dorosłości i realizowaniu własnych marzenia. Dlatego zachęcam Państwa do wspierania lokalnych organizacji harcerskich, a także – na ile będzie to możliwe – do włączania się w budowanie ich struktur.

Głęboko wierzę, że w zastępach harcerskich jest wielu młodych ludzi, którzy w przyszłości będą służyć Polsce i budować pomyślność naszego kraju.

Czuwaj!

Z wyrazami szacunku i serdecznymi pozdrowieniami

Dariusz Piontkowski
Minister Edukacji Narodowej

 

Pobierz – List Ministra Edukacji Narodowej_Szare Szeregi

Działalność ekologiczna Jedynki

Działalność ekologiczna Jedynki

Uczniowie naszej szkoły od lat podejmują różne działania na rzecz ochrony środowiska lokalnego, takie jak zbieranie plastikowych zakrętek, zużytych baterii i telefonów, makulatury oraz elektrośmieci.

Angażujemy się w dokarmianie ptaków, wystawianie karmy do paśników dla zwierząt leśnych oraz w zbiórkę suchej karmy dla psów i kotów znajdujących się w schronisku dla bezdomnych zwierząt w Żywcu. Prowadzimy edukację ekologiczną kształtującą m.in. postawy proekologiczne uczniów oraz zainteresowanie przyrodą, jej pięknem i różnorodnością.

Wiosną planujemy zorganizowanie „Dnia Pupila” – czyli dzień zwierzaka, którym opiekują się nasi uczniowie. Podejmowane będą również działania dotyczące segregacji odpadów w ramach działań ekologicznych gminy Rajcza.

Działamy w zakresie zorganizowania konkursu krajoznawczego pt. „Rajcza – Moja Mała Ojczyzna” przy współpracy Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Rajczy. Będziemy kontynuować współpracę z organizacjami proekologicznymi i wciąż szukać nowych wyzwań. Zachęcamy całą społeczność szkolną do wspólnego działania!

 

#EkoJedynka #EkoRajcza

 


G. Dobras

Egzamin ósmoklasisty – Dostosowania

Egzamin ósmoklasisty – Dostosowania

Na podstawie art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, podaję informację o szczegółowych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb:

  • zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym
  • uczniów, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemców).

 

KALENDARIUM EGZAMINU

Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2019 r. W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu.

Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel jest zobowiązany do zapoznania uczniów i ich rodziców z możliwymi sposobami dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty oraz do poinformowania rodziców uczniów o trybie ustalania proponowanych dostosowań, nie później niż do 27 września 2019 r.

Do 20 listopada 2019 r. dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie (załącznik 4b w Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu
ósmoklasisty obowiązującej w roku szkolnym 2019/2020) rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tego ucznia.

Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania nie później niż do 25 listopada 2019 r.

Szczegółowe informacje znajdują się w Komunikacie dyrektora CKE z dn. 6 sierpnia 2019 r.

 

 

 

Dyrektor
Szkoły Podstawowej nr 1 w Rajczy


KOMUNIKAT

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 6 sierpnia 2019 r.
w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2019/2020

Egzamin ósmoklasisty – Dostosowania

O egzaminie 8-klasisty

Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.

Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.

W latach 2019–2021 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:

  1. języka polskiego
  2. matematyki
  3. języka obcego nowożytnego.

Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Od roku 2022 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z czterech przedmiotów obowiązkowych, tj.:

  1. języka polskiego
  2. matematyki
  3. języka obcego nowożytnego
  4. jednego przedmiotu do wyboru spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia.

Więcej info na stronie:

Egzamin ósmoklasisty

Dzień otwarty Szkoły

Plan pracy świetlicy

Cele i zadania zajęć w świetlicy:

1.Organizacja pracy świetlicy szkolnej.
– Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
− Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy.
− Integracja zespołu.
− Poznanie praw i obowiązków panujących na świetlicy szkolnej.

2.Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
– Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
− Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
− Wyrabianie szacunku i właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
− Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole
.− Kształtowanie właściwych postaw do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
− Dbanie o estetykę i porządek w szkole i na świetlicy.
− Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
− Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów
.− Kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi.
− Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.

3.Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym
– Zorganizowanie warunków i zapewnienie pomocy w odrabianiu zadań oraz czasu na naukę w rozkładzie dnia pracy świetlicy.
− Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu.
− Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się
.− Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dziecka.
− Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów i innych form edukacyjnych utrwalających logiczne myślenie.

4. Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć
– Plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych.
– Czytelniczo-medialnych – udział w imprezach organizowanych w szkole, świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, oglądanie filmów edukacyjnych, współpraca z biblioteką publiczną.
– Tanecznych i umuzykalniających – zabawy rytmiczne i śpiewanie piosenek dziecięcych
− Sportowo-zabawowe – szkolny plac zabaw.

5. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych.
– Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych.
− Wykonywanie dekoracji okolicznościowych.
− Udział w imprezach szkolnych według kalendarza imprez.

6. Edukacja ekologiczna
– Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
− Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.
− Podkreślanie ważności udziału w akcjach np. Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi.

7. Edukacja prozdrowotna
– Wdrażanie do aktywności fizycznej, jako formy czynnego wypoczynku (zabawy na placu zabaw).
− Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie).− Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój dziecka.

8. Edukacja czytelnicza i medialna.
– Czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych.
− Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.
− Współpraca z biblioteką publiczną w celu dostosowania tematyki i ciekawości książek do wieku i zainteresowań dzieci.

Plan pracy świetlicy szkolnej wynika z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne. Wychowawcy organizują pracę grup, dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci. Dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych uczą się: planowania pracy, samodzielnego projektowania, podejmowania właściwych decyzji, występowania na forum, logicznego myślenia. Kształcą uwagę, pamięć, koncentrację, aktywność psychoruchową i sprawność manualną. W ciągu całego roku uczniowie otrzymują fachową, systematyczną pomoc w nauce i emocjonalne wsparcie w sytuacjach trudnych, problemowych. Każde dziecko jest objęte należytą opieką i indywidualnym podejściem wychowawczym.

Bezpieczna Szkoła

Bezpieczna Szkoła

„BEZPIECZNA SZKOŁA. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów”.

Dokument został opracowany w Departamencie Wychowania i Kształcenia Integracyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej z udziałem ekspertów, po konsultacji z  innymi resortami i instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo. Zalecenia zostały wprowadzone w naszej Szkole.

 

Kliknij link poniżej >>>

BEZPIECZNA SZKOŁA. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów

Informacja prasowa o przeprowadzanej na terenie województwa śląskiego jesiennej akcji szczepienia lisów wolno żyjących w 2019 roku.

Informacja prasowa o przeprowadzanej na terenie województwa śląskiego jesiennej akcji szczepienia lisów wolno żyjących w 2019 roku.

Śląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii informuje, że w dniach 18.09.-27.09.2019 r. na terenie województwa śląskiego prowadzona będzie akcja szczepienia lisów wolno żyjących przeciwko wściekliźnie. 

Akcja będzie prowadzona przy użyciu samolotów startujących z lotniska Katowice-Muchowiec. Szczepionka zostanie zrzucona z wysokości około 200 metrów, na obszarze woj. śląskiego o powierzchni 7316 km2.
W 2019 r. ze szczepień zostały wyłączone następujące obszary woj. śląskiego:

– gmina Blachownia, Kłomnice, Kruszyna, Mykanów i Rędziny w powiecie częstochowskim,

– gminy Pyskowice, Rudziniec, Sośnicowice, Toszek i Wielowieś, w powiecie gliwickim,

– powiatu kłobuckiego,

– gminy Ciasna, Herby, Kochanowice, Lubliniec i Pawonków w powiecie lublinieckim,

– powiatu raciborskiego,

– gminy Krupski Młyn w powiecie tarnogórskim,

– gminy Lubomia w powiecie wodzisławskim. 

W sumie na terenie województwa śląskiego podczas jesiennej akcji szczepień zostanie wyłożonych 146320 dawek szczepionki (20 dawek szczepionki na 1 km2). Szczepionki będą zrzucane nie tylko nad lasami, ale również nad pozostałymi terenami zielonymi np. pola, łąki, ogródki działkowe. Jednocześnie w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie (WPKiW) dodatkowo zostanie wyłożonych ręcznie 160 dawek szczepionki.

Przynęta, w której zatopiona jest szczepionka, ma postać małych brunatnych krążków o zapachu zepsutej ryby. Zapach przynęty lisy wyczuwają z odległości około 800 metrów. Podczas podjęcia przynęty przez lisa, tym samym przegryzieniu zatopionej w niej kapsułki zawierającej szczepionkę, w wyniku kontaktu szczepionkowego wirusa z błoną śluzową dochodzi do zaszczepienia lisa. 

Śląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii apeluje do mieszkańców województwa o nie podnoszenie szczepionek. Znalezioną przynętę należy pozostawić w danym miejscu. Należy pamiętać o tym, że „zapach ludzki” pozostawiony na przynęcie sprawia, że staje się ona nieatrakcyjna dla lisa. 

Jednocześnie przypominamy, że przez dwa tygodnie po przeprowadzeniu akcji nie powinno się wyprowadzać zwierząt domowych na tereny zielone (lasy, pola, łąki).

Śląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii informuje również, że sama przynęta nie jest niebezpieczna dla człowieka. Natomiast w przypadku otwarcia kapsułki, która znajduje się we wnętrzu przynęty, należy niezwłocznie skontaktować się lekarzem medycyny informując go o tym fakcie. Po kontakcie z płynną zawartością kapsułki należy również bezzwłocznie umyć wodą z mydłem części ciała, które zetknęły się ze szczepionką.

Wprowadzenie akcji doustnego szczepienia lisów przeciwko wściekliźnie sprawdziło się jako najskuteczniejsza metoda zwalczania wścieklizny w Europie.

Akcja wykładania szczepionek w województwie śląskim odbywa się od 1995r., dwa razy w ciągu roku: wiosną i jesienią. 

Akcje szczepienia lisów wolno żyjących finansowane są z rezerwy budżetu państwa oraz współfinansowane przez Unię Europejską.

Dodatkowo informuję, że na terenie województwa śląskiego w ostatnich latach stwierdzono:

  1. w 2003 roku 1 przypadek wścieklizny u zwierząt dzikich,
  2. w 2004 roku 2 przypadki wścieklizny u zwierząt,
  3. w 2005 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  4. w 2006 roku 1 przypadek wścieklizny u nietoperza,
  5. w 2007 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  6. w 2008 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  7. w 2009 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  8. w 2010 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  9. w 2011 roku 1 przypadek wścieklizny u lisa wolno żyjącego,
  10. w 2012 roku 1 przypadek wścieklizny u psa,
  11. w 2013 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  12. w 2014 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  13. w 2015 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  14. w 2016 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  15. w 2017 roku 1 przypadek wścieklizny u nietoperza,
  16. w 2018 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  17. w pierwszej połowie 2019 r. nie stwierdzono przypadków wścieklizny.

 

Wszelkie dodatkowe informacje w ww. sprawie będą udzielane pod numerem telefonu: 32 42 88 615

 

Formularz kontaktowy

3 + 7 =

Pin It on Pinterest