Kształcenie nauczycieli

Od 1 października 2019 r. weszły w życie przepisy wprowadzające istotne zmiany w kształceniu nauczycieli.

Nauczycieli kształcą wyłącznie uczelnie spełniające określone warunki.

  • Studia na kierunkach nauczycielskich są realizowane w 5-letnich cyklach – jako studia jednolite magisterskie lub studia I i II stopnia realizowane w tym samym zakresie.
  • Kształcenie nauczycieli wczesnej edukacji jest prowadzone wyłącznie w trakcie jednolitych studiów magisterskich.
  • Kształcenie nauczycieli pedagogów specjalnych jest prowadzone wyłącznie w trakcie jednolitych studiów magisterskich oraz – w przypadku nauczycieli posiadających już kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć edukacyjnych – studiów podyplomowych.
  • Od 1 października 2019 r. kształcenie nauczycieli jest prowadzone na podstawie nowych standardów. Zmiany obejmują również system doskonalenia zawodowego nauczycieli i organizację doradztwa metodycznego. Więcej zadań mają publiczne placówki doskonalenia.
Edukacyjna Gra Szkolna QRcode – Konkurs Innowacyjny

Edukacyjna Gra Szkolna QRcode – Konkurs Innowacyjny

Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 1 w Rajczy ogłasza konkurs dla uczniów, nauczycieli i Rodziców na przygotowanie gry szkolnej.

Instrukcja:

Aby przeprowadzić grę należy ustalić:

  • temat gry
  • teren gry (szkoła, teren zewnętrzny szkoły z zachowaniem bezpieczeństwa uczestników gry)
  • opiekunów – np. nauczycieli, rodziców, babcię, dziadka, innych krewnych
  • ilość grup i dozwoloną ilością uczestników w każdej grupie (np. 4 grupy z max. 6 uczestnikami)
  • zakres umiejętności, którą powinni posiadać uczestnicy gry (np. sprawność fizyczna; wiedza tematyczna – matematyka, historia, biologia, geografia; posługiwanie się multimediami; wykorzystanie IT; znajomość przepisów kulinarnych itp.)

Należy przygotować:

  • mapki terenu z zaznaczonymi punktami terenowymi
  • pomoce i przybory rozmieszczone w szkole lub w terenie
  • wydrukowane instrukcje dla każdej grupy
  • system punktów lub fantów, które się zdobywa/znajduje w każdym punkcie szkolnym lub terenowym

GRUPY TEMATYCZNE:

  • Grupa przedszkolna – temat: dinozaury
  • Grupa klas 1-3 – temat: przyroda wokół nas
  • Grupa klas 4 – temat: planety
  • Grupa klas 5 – temat: ekologia
  • Grupa klas 6 – temat: bezpieczeństwo w Internecie
  • Grupa klas 7 – temat: Polska jest piękna
  • Grupa klas 8 – temat: sport to zdrowie

Wybierz grupę i przygotuj grę według powyższych ustaleń.

Wkrótce więcej informacji …

Zgłaszanie zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oraz uwzględniane w postępowaniu rekrutacyjnym w roku szkolnym 2019/2020

Dyrektorzy szkół zgłaszają ww. zawody, spełniające kryteria i zasady określone w załączniku do 20 stycznia 2020 roku.

Szczegółowe informacje o sposobie załatwienia sprawy: Karta informacyjna nr 61

Załączniki

Zasady zgłaszania zawodów wiedzy

Data: 2019-10-07, rozmiar: 1 MB
Formularz zgłoszenia

Data: 2019-10-07, rozmiar: 55 KB
ZAPROSZENIE NA WARSZTATY

ZAPROSZENIE NA WARSZTATY

W związku z dużym zainteresowaniem warsztatami, które odbyły się w 2018 r. w naszej placówce Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bielsku Białej Filia w Milówce jeszcze raz organizuje takie szkolenie.

Zapraszamy nauczycieli, w szczególności nauczycieli bibliotekarzy, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli wychowania przedszkolnego, wychowawców świetlic szkolnych, na bezpłatne warsztaty „Teatrzyk Kamishibai – inny sposób na czytanie”

Warsztaty odbędą się w dn. 30.10.2019 r. o godz. 15.00 w budynku Szkoły Podstawowej w Milówce ul. Dworcowa 3. Ze względów organizacyjnych (liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń) prosimy o zgłoszenie udziału telefonicznie lub pocztą e-mail

Prosimy o złożenie w siedzibie Biblioteki wypełnionych formularzy, które są niezbędne do udziału w warsztatach. Formularze dostępne są na stronie PBW Filii w Milówce lub w siedzibie Biblioteki przy ul. Dworcowej 3 (budynek szkoły podstawowej).

Tel. 33 8 637 838
e-mail: filia_milowka@pbw.bielsko.pl

Serdecznie zapraszamy

Szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów

Szanowni Państwo

OKE w Jaworznie planuje cykl szkoleń dla kandydatów na egzaminatorów egzaminów ósmoklasisty, maturalnych i zawodowych.
Zainteresowane osoby powinny:

  1. zalogować się w Serwisie dla kandydatów na egzaminatorów
  2. wygenerować odpowiedni wniosek na szkolenie
  3. niezwłocznie przesłać komplet wymaganych dokumentów do OKE w Jaworznie tradycyjną pocztą.

Szczegółowe informacje i instrukcje korzystania z Serwisu dla kandydatów na egzaminatorów znajdują się na stronie internetowej OKE w Jaworznie – link tutaj

O utworzeniu grupy szkoleniowej będzie decydować liczba wniosków z danego przedmiotu/zawodu oraz kolejność zgłoszeń. Zaproszenia na szkolenia do zakwalifikowanych kandydatów będą wysyłane smsem, mailem i poprzez Serwis, na dwa tygodnie przed planowanym terminem szkolenia. Udział w szkoleniu, po otrzymaniu zaproszenia, należy potwierdzić poprzez Serwis dla kandydatów na egzaminatorów.

Wojewódzkie konkursy przedmiotowe – regulaminy

Wojewódzkie konkursy przedmiotowe – regulaminy

Regulaminy Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych woj. śląskiego w roku szkolnym 2019/2020

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Języka Poskiego
Regulamin WKP Język Polski (PDF)
załączniki do ramowego regulaminu język polski (PDF)
załączniki do ramowego regulaminu język polski (DOC)

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Języka Hiszpańskiego
Regulamin WKP Hiszpański (PDF)
załącznik_do_ramowego_regulaminu_z języka hiszpańskiego (PDF)
załącznik_do_ramowego_regulaminu język hiszpański (DOC)

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Języka Niemieckiego
Regulamin WKP Język Niemiecki (PDF)
Załącznik do regulaminu j niemiecki (PDF)
Załącznik do regulaminu j niemiecki (DOC)

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Fizyki
Regulamin WKP Fizyka (PDF)
Załącznik do regulaminu z fizyki (PDF)
Załącznik do regulaminu z fizyki (DOC)

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Matematyki
Regulamin WKP Matematytka (PDF)
Załącznik do regulaminu MATEMATYKA (PDF)
Załącznik do regulaminu MATEMATYKA (DOC)

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Języka Rosyjskiego
Regulamin WKP Język Rosyjski (PDF)
Załącznik do regulaminu Język Rosyjski (PDF)
Załącznik do regulaminu Język Rosyjski (DOC)

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Języka Francuskiego
Regulamin WKP Język Francuski (PDF)
Załącznik do regulaminu język francuski (PDF)
Załącznik do regulaminu język francuski (DOC)

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Języka Angielskiego
Regulamin WKP Język Angielski (PDF)
Załącznik do regulaminu język angielski (PDF)
Załącznik do regulaminu język angielski (DOC)

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Historii
Regulamin WKP Historia (PDF)
Załącznik do regulaminu Historia (PDF)
Załącznik do regulaminu Historia (DOC)

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Geografii
Regulamin WKP Geografia (PDF)
Załącznik do regulaminu geografia (PDF)
Załącznik do regulaminu geografia (DOC)

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Chemii
Regulamin WKP Chemia (PDF)
Załącznik do regulaminu chemia (PDF)
Załącznik do regulaminu chemia (DOC)

Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Biologii
Regulamin WKP Biologia (PDF)
Załącznik do regulaminu biologia (PDF)
Załącznik do regulaminu biologia (DOC)

Jesteśmy w OSE!

Jesteśmy w OSE!

Informujemy, że Jedynka dołączyła do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE).

Zgłosiliśmy się do programu mLegitymacji (elektronicznej wersji szkolnej legitymacji), którą będą mogli posługiwać się uczniowie naszej szkoły wykorzystując swoje smartfony.

Czym jest OSE

OSE to program publicznej sieci telekomunikacyjnej dającej szkołom dostęp do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego internetu.

Program został zaprojektowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej na mocy Ustawy o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

Program OSE działa w celu:

  • umożliwienia szkole szerokopasmowego dostępu do bezpiecznego internetu,
  • podnoszenia poziomu kompetencji cyfrowych uczniów,
  • umożliwienia wspomagania procesu kształcenia w szkołach poprzez dostęp do zasobów dostępnych w internecie,
  • wyrównania szans edukacyjnych wszystkich uczniów w Polsce, w szczególności tych, którzy mieszkają na terenach słabiej zaludnionych i uczących się w małych szkołach.

Korzyści

Korzyści dla szkół:

  • bezpłatny dostęp do szybkiego internetu,
  • bezpieczeństwo użytkowników zapewnione przez usługi zabezpieczające,
  • podstawowy pakiet urządzeń zapewniających podłączenie do sieci OSE,
  • możliwość korzystania z cyfrowych narzędzi i treści edukacyjnych.

Korzyści dla samorządów:

  • szerszy dostęp do zasobów internetu,
  • lepsza komunikacja ze światem zewnętrznym (z poziomu rodziców, podmiotów gminnych współpracujących ze szkołą),
  • w perspektywie – lepiej wykształceni, bardziej świadomi świata, jego zasobów i zagrożeń mieszkańcy,
  • oszczędności – internet OSE i usługi bezpieczeństwa szkół są opłacone z budżetu państwa.

 


źródło: https://ose.gov.pl/

Powiedzmy STOP szkolnej agresji!

Powiedzmy STOP szkolnej agresji!

Zdecydowani i przeciwni jakiejkolwiek agresji w Naszej Szkole! Wspieramy się w działaniach szkolnych MY: Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice.

 

źródło: http://www.brpd.gov.pl/aktualnosci/powiedzmy-stop-szkolnej-agresji


Przemoc rówieśnicza dotyczy wszystkich. Praprzyczyną przemocy rówieśniczej jest przemoc, jakiej dziecko doświadczyło wcześniej. Dzieci uczą się obserwując nas, dorosłych. Zachowania agresywne w szkole względem rówieśników mogą być odzwierciedleniem sytuacji, z jakimi dziecko styka się poza szkołą. Czasem może to być próba odreagowania trudnej sytuacji domowej. Dlatego kluczowym jest obserwacja, rozmowa, empatia, gotowość do działania, pomocy. – mówi Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak.

Ofiarą dokuczania czy wyśmiewania przez rówieśników stają się dzieci, które niczym charakterystycznym nie wyróżniają się w grupie. Dokuczają rówieśnicy, starsi, młodsi, i chłopcy, i dziewczynki. Ani wyniki w nauce, ani sytuacja materialna nie różnicują środowiska na ofiary i sprawców. Agresja może dotyczyć każdego dziecka i jest procesem, który należy zdecydowanie przerwać. Szkoła jest dla dziecka ważnym miejscem, w którym zdobywa nie tylko wiedzę, ale też kształtuje kompetencje społeczne.

Problem przemocy rówieśniczej jest wszechobecny

– Świadkowie są kluczowymi osobami w powstrzymywaniu zjawiska przemocy, ponieważ to oni w największym stopniu mogą wpłynąć na zmianę sytuacji. A na przemoc należy reagować zawsze, reagować stanowczo! Nie bądźmy więc bierni, reagujmy! Tym razem apel kieruję wprost do młodych. – apeluje RPD.

Młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy, jak wiele zależy od nich i ich reakcji na przemoc, która przytrafia się im lub ich rówieśnikom – że swoją postawą mogą powiedzieć „STOP przemocy”!. To, jak postąpią w zetknięciu z agresywnymi zachowaniami, ma ogromne znaczenie dla przeciwdziałania takim negatywnym zjawiskom.

Odpowiedzią na społeczne zapotrzebowanie jest właśnie kampania skierowana bezpośrednio do młodych ludzi, której głównymi celem jest nie tylko zmiana postaw świadków zachowań agresywnych na poziomie deklaracji, ale pokazanie, że rzeczywiste działanie w środowisku rówieśników ma znaczenie, jest ważne i skuteczne.

Komentarz sędzi Anny Marii Wesołowskiej, Społecznej Doradczyni RPD:

Prowadzę lekcje związane z edukacją prawną. Wśród 500 tys. dzieci z całej Polski, z którymi miałam bezpośredni kontakt, nie ma takiego, które nie zetknęłoby się z przemocą rówieśniczą. Zawsze pytam, czy jest wśród was jakaś klasa, w której nikt się z kogoś nie śmieje, nikogo się nie izoluje, nie narusza niczyjej prywatności, nie robi niechcianych zdjęć? Nie ma takiej klasy. Dzieci traktują to jak zabawę, głupie żarty. Nie zdają sobie sprawy z tego, że to jest przestępstwo. Dlatego w każdej klasie, którą odwiedziłam, obok tablicy wisi przepis z Kodeksu karnego. Powstał on w hołdzie dla Ani z Gdańska. Ta 14-letnia dziewczynka powiesiła się, bo nie mogła znieść nękania ze strony kolegów. Do tragedii doszło 12 lat temu. Przepis mówi, że kto uporczywie nęka inną osobę, wzbudza poczucie zagrożenia, narusza prywatność jest zagrożony karą pozbawienia wolności do lat 3. A jeśli wskutek tego nękania ofiara targnie się na swoje życie, kara może wzrosnąć do 10 lat. Osoba, która prześladuje innych nie jest już bohaterem klasowym, ale zwykłym przestępcą. Gdyby dzisiaj sądzono prześladowców Ani z Gdańska, groziłoby im do 10 lat więzienia.

Strategia reklamowa i kreacja kampanii: TELESCOPE, dom produkcyjny Papaya Films. Fotografie Radek Polak

List Ministra Edukacji Narodowej w rocznicę powstania Szarych Szeregów

List Ministra Edukacji Narodowej w rocznicę powstania Szarych Szeregów

Szanowni Państwo, Dyrektorzy Szkół, Nauczyciele,
Drodzy Uczniowie,

27 września to Dzień Polskiego Państwa Podziemnego. Data święta została wybrana nieprzypadkowo. 27 września 1939 r., w obliczu kapitulacji stolicy, powstała pierwsza konspiracyjna organizacja niepodległościowa – Służba Zwycięstwu Polski, która dała początek Polskiemu Państwu Podziemnemu. Był to fenomen na skalę światową, który nigdy i nigdzie nie miał odpowiednika. Struktury
Polskiego Państwa Podziemnego obejmowały nie tylko pion wojskowy, ale również
oświatę, kulturę czy wymiar sprawiedliwości.

Również 80 lat temu, 27 września 1939 roku, swoją działalność zainicjowały Szare Szeregi. Była to najliczniejsza młodzieżowa organizacja konspiracyjna, odwołująca się do tradycji harcerskich II Rzeczpospolitej. Harcerze i harcerki zgrupowani w „Szarych Szeregach” w różnoraki sposób i w różnorodnej formie stawiali opór okupantowi. Z przedwojennych organizacji harcerskich pochodzili
najdzielniejsi żołnierze Armii Krajowej. Ich heroizm i niezwykłą odwagę sportretował Aleksander Kamiński w Kamieniach na szaniec, przedstawiając bohaterskie czyny „Alka”, „Rudego” czy „Zośki”. Warto pamiętać, że wielu harcerzy w służbie Polsce złożyło najwyższą ofiarę, inni przez wiele lat po wojnie zmagali się z represjami komunistycznej władzy.

Spadkobiercami i kontynuatorami zarówno etosu harcerskiego, jak również tradycji patriotycznych są organizacje oraz stowarzyszenia harcerskie działające obecnie w naszym kraju. W istotny sposób wspierają one rozwój i wychowanie młodego człowieka. Harcerstwo uczy wierności wartościom i ideałom, a także gotowości do służenia Ojczyźnie. Pomaga kształtować postawy obywatelskie i prospołeczne. Bycie członkiem organizacji harcerskiej uczy solidarności, współpracy oraz odpowiedzialności za drugą osobę.

Przypominając o wartościach i ideałach, jakie wiążą się ze służbą harcerstwie, chciałabym zwrócić Państwa uwagę na działalność tych organizacji i stowarzyszeń. Jestem przekonany, że harcerstwo pomoże uczniom w lepszym przygotowaniu do dorosłości i realizowaniu własnych marzenia. Dlatego zachęcam Państwa do wspierania lokalnych organizacji harcerskich, a także – na ile będzie to możliwe – do włączania się w budowanie ich struktur.

Głęboko wierzę, że w zastępach harcerskich jest wielu młodych ludzi, którzy w przyszłości będą służyć Polsce i budować pomyślność naszego kraju.

Czuwaj!

Z wyrazami szacunku i serdecznymi pozdrowieniami

Dariusz Piontkowski
Minister Edukacji Narodowej

 

Pobierz – List Ministra Edukacji Narodowej_Szare Szeregi

Formularz kontaktowy

8 + 8 =

Pin It on Pinterest